fredag den 28. februar 2014

Biotop 5 Del 2 - Isliv

Vand har jo mange tilstande. Det kan være flydende, det kan være damp og det kan være frossen. I de sidste kolde dage af vores korte og alt for varm vinter, gik jeg ud med min søn ved stærk vestvind og ca. - 6 grader. Det frøs altså om kinderne. Men det var aldrig for koldt, fordi vi havde det passende tøj på.
Hele strandkanten af min biotop var frosset. Og igennem vestvinden var vandet derunder trykket ud af slien i retning af østersøen. Det gav sjove lyd-effekter, når man trådte på iset.



I billedet kan man klart se at vandet har trukket sig tilbage igen.


Da vi tog nogle af de isstykker og smed dem over den frosne sli, var det som glas bliver slået itu. Det mindede mig om hvor meget sansning der skal til indtil vi igennem mange perceptionsprocesser kan sammenligne og differentiere forskellige lyde. Derudover var det spændende, at iagttage hvilken motorisk udfordring det betød for min søn, at gå over isskorperne. 




På de frosne isdråber på sivrøret kan man tydeligt se hvor høj vandet har stået, før vestvinden kom susende!




I front blishøner.

Udover at det var iskoldt og dermed et superflot sanseventyr, hvor vi kunne føle isen stikke i vores hud, havde vi også iagttage flere vandfugle så som gråand (anas plathyrhynchos), taffeland (aythya ferina) og blishøne (fulica atra).


Skarpstillet: gråænder (hanner og hunner (camoufleret)



I baggrunden: taffelænder!













Ingen kommentarer: