Alt om os er i flydende
og til dels ubemærket eller objektiv normal forandring. Skyer driver gennem
vinden over himlen. Det regner om sommeren, det sner om vinteren og nogle gange
bliver vi overrasket af lille isklumper, som kaldes hagl. Jeg har tænkt mig at
man i sammenhæng med formidling fysikaliske processer, kan benytte sig af vand
til at tydeliggøre de forandringer forskellige stoffer indtager når
temperaturen ændrer sig.
Flydende vand
Hvis man tager
ovenstående vandglas og stiller det i fryseren kan man også se at vand udvider
sig når det fryser til is. Det er for eksempel også grunden for at veje
(asfalt) eller sten sprænges og ødelægges om vinteren.
Isterninger
Jeg tror det er
fascinerende for børn at forstå de stoflige forandringer og at kunne mærke det
igennem sanselig stimulering – kold, varm, flydende, fast og usynlig (damp).
Kogende vand
(næsten)
Desværre kunne
jeg ikke få kameraet til at vise dampen, derfor fik lidt senere den ide at
sætte et termometer ind i glasset, man ser temperaturen er allerede synket.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar